SCHADE DOOR NATUURRAMPEN

Schade door natuurrampen breekt record (en het wordt alleen maar erger)

Branden, overstromingen, stormen en aardbevingen hebben vorig jaar wereldwijd voor een recordbedrag van ruim 171 miljard euro schade gezorgd.

De verwachting is dat kosten door natuurrampen de komende jaren verder oplopen als gevolg van klimaatverandering. Dat stelt herverzekeraar Munich Re in een analyse van alle natuurrampen van 2020. Totaal registreerde het Duitse bedrijf bijna duizend rampen, ruim honderd meer dan 2019. Ook Azië kreeg het vorig jaar flink te verduren.

Overstromingen zorgden voor tientallen miljarden euro’s schade. (Bron rtl.nieuws 8 januari 2021) Het is de Stichting Ti-Ru bekend dat de Molukken gelegen is in de “Ring van vuur” en dus een aardbevingsgevoelig gebied is. Stichting Ti-Ru hoopt dat door de klimaatverandering de Molukken niet nog meer risico’s zullen lopen.

Volgens de recente gegevens van het BMKG (zie onder) hebben in de maand januari en februari 2021 diverse aard- en zeebevingen plaatsgevonden in Indonesië en ook op de eilandengroep De Molukken.

About the author

Marjolaine Sopacua