STICHTING TIRU IN DE EEMSBODE

Stichting Ti-Ru uit Delfzijl helpt bewoners Molukken die getroffen zijn door natuurrampen

DELFZIJL Stichting Ti-Ru uit Delfzijl is 2020 opgericht door André Ampak om materiële hulp te verstrekken aan de bewoners van de Molukken die zijn betroffen door natuurrampen.

Voorzitter Ampak liep aanvankelijk door de coronacrisis tegen wat moeilijkheden aan, onder andere met het openen van het zakelijke bankrekeningnummer. Daardoor is er een vertraging ontstaan en kon de stichting niet starten met haar werkzaamheden. Uiteindelijk is dit wel gelukt.

Op de Molukken zijn er de laatste jaren veel al aardbevingen en aardverschuivingen waardoor veel mensen voor hun eigen veiligheid zijn gevlucht naar de bergen. „Wij willen deze mensen direct zelf ondersteunen door materiële hulp te sturen met onze eigen mensen van de stichting Ti-Ru,” legt Ampak uit.

Zo heeft hij het echtpaar Sopacua uit Groningen benaderd. Zij hebben rechtstreeks contact met de bevolking op de Molukken in de zwaarst getroffen gebieden. En Edwin van Dijken uit Appingedam heeft goeie connecties met de autoriteiten aldaar. Hij heeft drie jaar als politieagent gewerkt in Indonesië.

„Onze stichting heeft in de tussentijd al een sponsor kunnen regelen voor transport, directeur Hebe Jager van Shipping Grodal BV. Dit bedrijf heeft zich bereid verklaard alle materiële hulp van Rotterdam naar de Molukken (tot aan de eindbestemming) per boot te vervoeren. Het gaat bijvoorbeeld om tenten voor in de bergen maar ook om spelletjes voor de kinderen. Dit is geregeld met diverse bedrijven.”

Stichting Ti-Ru wil landelijk een begrip worden. „Zodat onze stichting op elk moment en waar het nodig is, de inwoners kan blijven ondersteunen met materiële hulp.”

About the author

Marjolaine Sopacua