Ring van vuur

Situatieschets Molukken

De nasleep van de aardbevingen op de Molukken sinds 26 september 2019 met een kracht van 6,5 op de schaal van Richter en de daaropvolgende bevingen is nog altijd aanwezig op de eilandengroep.

Er vielen 41 doden en 170.000 mensen raakten dakloos of vluchtten de bergen in. Sinds de Molukken werden getroffen leven veel mensen in provisorische tentenkampen.

BMKG

Om aan te geven hoe onrustig het nog was in de maand augustus 2020 wordt hieronder een overzicht gegeven van de aard- en zeebevingen in heel Indonesië. Het overzicht is afkomstig van de Indonesische agentschap voor meteorologie, klimatologie en geofysica. BMKG is de meteorologische dienst van Indonesië. Op dit overzicht is te zien dat er dagelijks nog aard- en zeebevingen plaatsvinden op en rond de Molukken, tevens in heel Indonesië.

De in rood aangegeven cijfers staan voor de bevingen uitgedrukt “de Schaal van Richter” (meetschaal waarop de energie die vrijkomt bij een aardbeving of een zeebeving en in een getal wordt uitgedrukt).

Waarom zijn er zoveel aardbevingen op de Molukken?

Volgens seismoloog Bernard Dost is het rond Indonesië een ingewikkelde situatie. “De aarde bestaat uit verschillende aardplaten die ten opzichte van elkaar bewegen. Indonesië ligt net in een gebied waar veel verschillende platen onder en langs elkaar schuiven.

Aardplaten kunnen bewegen door de stroming van magma (gesmolten gesteente), dat beweegt onder die platen. Die gebieden waar de meeste plaatbewegingen voorkomen, wordt de Ring van Vuur genoemd. Deze loopt grofweg van Nieuw Zeeland via Indonesië, Japan, Alaska en via de westkust van Canada en de VS naar Zuid-Amerika.

Ring van Vuur

Indonesië ligt precies op de Ring van Vuur, dus de kans op een aardbeving is daar groot.”. De Molukken is rechts gelegen van Lombok, dus ook gelegen op de Ring van Vuur.

Met deze kennis hoopt Stichting Ti-Ru in eerste instantie natuurlijk dat “eerste hulpverlening” in de toekomst niet nodig zal zijn. Maar gezien het gegeven dat de Molukken ook gelegen is in de ring van Vuur bevestigt de Stichting Ti-Ru de oprichting van haar rechtsvorm.